Middelbeek bestaat al 75 jaar. In het kader van dit jubileum brachten wij in 2021 een jubileum magazine uit waarin wij een aantal klanten hun verhaal hebben laten vertellen. Stuk voor stuk mooie, indrukwekkende verhalen van lokale ondernemers, die we graag ook delen in dit blog.
RAIMON GORT - HET BEDRIJF DAT MAANDELIJKS BIJ HALF NEDERLAND OVER DE VLOER KOMT
De naam Reshift laat waarschijnlijk niet bij veel mensen direct een belletje rinkelen, en toch bereikt dit bedrijf maandelijks 8 miljoen Nederlanders. Acht. Miljoen. Laat dat duizelingwekkende aantal eens even rustig binnenkomen. Maar wie hoort dat Reshift eigenaar is van vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en werk doet voor grote retailers als Bol. com, Mediamarkt en Coolblue, begrijpt het vast al wat beter.
Reshift is actief in mediaproducties in de meest brede zin van het woord. Het Haarlemse bedrijf bedenkt creatieve campagnes en ontwikkelt unieke content. Hierbij worden alle communicatie- kanalen benut die voor hun opdrachtgevers interessant zijn: websites en social media, maar ook events en geprinte media. Wat dat betreft is het landschap natuurlijk fors veranderd sinds Reshift in de vorige eeuw met tijdschriften en cd-roms begon.
Innovatieve data-analyses
Inzet van slimme data is tegenwoordig cruciaal bij het bereiken van zoveel mogelijk mensen in de gewenste doelgroep. Daarom maakt Reshift volop gebruik van intelligente meetsystemen. Hiermee kunnen zij consumenten gericht adviseren, inspireren en informeren. Dit doen ze via eigen mediakanalen bijvoorbeeld op het gebied van tech, fotografie en gaming. Zo helpen zij ook grote spelers om klanten naar zich toe te trekken.
Events en communities
Een andere klantengroep van Reshift bestaat uit organisaties als ING en de Belastingdienst die op zoek zijn naar developers. Via events en online business communities brengt Reshift mensen hiervoor gericht met elkaar in contact. Iets vergelijkbaars doet Reshift ook op een ander terrein: educatie. Hier brengen ze onderwijs en bedrijfsleven samen om voor basisscholen de behoefte aan digitale leertoepassingen in te vullen.
Relevant blijven als merk
Het speelveld van Reshift is dus flink uitgebreid in bijna dertig jaar. “Om als merk relevant te blijven, moet je je ontwikkelen. Kijk naar de krant. Die kan tegenwoordig ook niet meer bestaan zonder websites en podcasts, en dat is voor Reshift niet anders. Het vak is hierdoor vele malen dynamischer geworden. En over vijf jaar kan het weer totaal anders zijn.”
Leasen zonder nonsens
Reshift heeft een leaserelatie met Middelbeek die teruggaat tot 1993. Dat betekent niet dat ze er uit gemakzucht maar blijven hangen. Ooit hebben ze kort zakengedaan met een andere leasemaatschappij, maar nu zijn ze alweer tijden terug in Alkmaar. Wel checken ze elk jaar hoe de tarieven van Middelbeek zich verhouden tot andere aanbieders, onder dezelfde goede voorwaarden. Tot nu toe geven die vergelijkingen geen aanleiding om over te stappen. “De no-nonsense manier waarop Middelbeek werkt, waarderen we enorm. Wij hebben geen behoefte aan business seats of andere onnodige thrills. Daarnaast is het gewoon een superfijn en gastvrij team om mee samen te werken, zowel van de leaseafdeling als bij de Zeswielen.”
De ambitie om ertoe te doen
Ambitie om nog groter te groeien of internationaal aan de slag te gaan heeft Reshift zeker niet. “Alsjeblieft niet. We kennen nu al onze honderd medewerkers en ook de verhalen van iedereen. Dat willen we graag zo houden. Als ik íets over de toekomst kan zeggen, dan is het dit: we willen er als bedrijf en als personen toe blijven doen. Wanneer we over vijf jaar een onderneming zijn waar onze kinderen met trots zouden willen werken, dan hebben we het goed gedaan.
Tekst: Anita van Prooijen
Fotografie: Nobert Reijngoud